Svenskatext

publicerad den 2012-03-03 kl 13:42:12 i kategorin Läsvärt l Kommentera (0)

Hej! Min senaste svenskauppgift handlade om August Strindberg. Vi läste en kortnovell som heter Ett halv ark papper. I texten är det en ung man som läser en lapp med telefonnummer och minns två år av sitt liv. En av uppgifterna till texten var att skriva en egen text på ett liknande tema, d v s sparade telefonnummer, sms, brev osv. Jag tänkte dela med mig av det jag skrev. 

Jag har sparat allihopa. Alla sms jag fick från honom ligger fortfarande kvar i inkorgen. 1574 stycken. Jag har läst igenom alla ett antal gånger. På något sätt känns det som om han fortfarande är här då. Jag kan följa vårat förhållande, hur det utvecklades från vänskap till något betydligt mer. Första smset lyder "Fika kl 16 imorgon?". Det var första gången vi träffades själva, utan vänner omkring oss. Några sms senare kommer mitt favoritsms, det som jag har läst flest gånger. I det står det "Jag tror att jag gillar dig.". Jag kan fortfarande komma ihåg känslan det gav mig när jag läste det första gången, och andra och tredje och fjärde. Nu kniper det bara i bröstet, som om hjärtat drabbas av samma tragiska öde som han. Jag tycker nästan att jag känner vikten av tåget som kör över det. Ett år var allt jag fick med honom innan han valde att lämna mig på den här platsen som bara kan beskrivas som helvetet. Samma plats var med honom paradiset. Ett lite senare sms var "Grattis på födelsedagen min ängel!". Min senaste födelsedag var den bästa i mitt liv. Han hade ordnat med allt och tusen gånger mer. Jag fortsätter att bläddra igenom alla ord som jag värderar högre än mitt eget liv. Hans sista sms lyder "Förlåt mig min ängel.". Tårarna rinner nedför mina kinder när jag tänker på allt jag har förlorat. Mitt liv. Jag talar rätt ut, till honom:
- När du tog ditt liv tog du också mitt.

Ja, det var den texten. Kommentarer?

C
Jag har sparat allihopa. Alla sms jag fick från honom ligger fortfarande kvar i inkorgen. 1574 stycken. Jag har läst igenom alla ett antal gånger. På något sätt så känns det som om han fortfarande är här då. Jag kan följa vårat förhållande, hur det utvecklades från vänskap till något betydligt mer. Första smset lyder ”Fika kl 16 imorgon?”. Det var första gången vi träffades själva, utan vänner omkring oss. Några sms senare kommer mitt favoritsms, det som jag har läst flest gånger. I det står det ”Jag tror att jag gillar dig.”. Jag kan fortfarande komma ihåg känslan det gav mig när jag läste det första gången, och andra och tredje och fjärde. Nu kniper det bara i bröstet, som om hjärtat drabbas av samma tragiska öde som han. Jag tycker nästan att jag känner vikten av tåget som kör över det. Ett år var allt jag fick med honom innan han valde att lämna mig på den här platsen som bara kan beskrivas som helvetet. Samma plats var med honom paradiset. Ett lite senare sms var ”Grattis på födelsedagen min ängel!”. Min senaste födelsedag var den bästa i mitt liv. Han hade ordnat med allt och tusen gånger mer. Jag fortsätter att bläddra igenom alla ord som jag värderar högre än mitt eget liv. Hans sista sms lyder ”Förlåt mig min ängel.”. Tårarna rinner nedför mina kinder när jag tänker på allt jag har förlorat. Mitt liv. Jag talar rätt ut, till honom:
När du tog ditt liv tog du också mitt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback