Ansiktsmasker för alla!

publicerad den 2009-12-04 kl 21:48:02 i kategorin Gör själv l Kommentera (0)

Hejsan svejsan! Som alla vet så är jag ett big fan av ansiktsmasker, och oftast köper jag färdiga (jag är lat) men idag gjorde jag en själv. Jag tänkte gå igenom lite om vilka ingredienser som passar till vilken hudtyp. Själv har jag torr hy, så jag gjorde mask 1 för torr hy. 

Torr hy
Banan (verkar mjukgörande)
Avocado (återfettande)
Persika (återfuktande)
Papaya (kraftigt mjukgörande)
Aprikos (innehåller fruktsyror som är bra mot torr och oren hy)
Äpple (innehåller fruktsyror som är bra mot torr och oren hy)
Honung (återfuktande)
Havregryn (innehåller oljor med en hög andel fleromättade fettsyror och är fettgivande)

Ex. på ansiktsmasker för torr hy
1) - 3/4 banan
- 1 msk honung
- 5 msk havregryn

2) - ½ näve vindruvor, kärnfria, tvättade och finhackade
- ½ dl flytande honung
- 1 äggula

3) - 1 äggula
- 1 avocado
- olivolja efter behov

Fet hy
Äggvita (uttorkande)
Citron (verkar sammandragande, bleker även fräknar)
Jordgubbar (rengör djupt)
Ananas (bra mot akne, löser upp det som binder smuts och hudceller)
Päron (rengör och torkar ut)
Grapefrukt (uttorkande)
Lera (rengör djupt, kraftigt uttorkande)

Ex. på ansiktsmasker för fet hy
1) - 6 jordgubbar
- 3 msk äppelvinäger
Låt stå i ca 1 timme. Sila sedan bort vinägern och tillsätt stärkelse om det behövs.

2) - ½ dl saft från krossad ananas (köps på burk)
- 30 ml kaolinpulver

3) - Smula havregryn till 2 dl mjöl
- 2 msk olivolja
- 3 msk citronsaft
- ev vatten

Gurksaft och aloe vera kan lindra irriterad hud. Kamomill kan också vara bra mot akne.

Om du, som många andra, har blandad hy kan du blanda ingredienser som gynnar torr och fet hy.

Det var allt för mig!

CIAO

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback