Boktips

publicerad den 2010-06-11 kl 23:22:01 i kategorin Läsvärt l Kommentera (0)

Hej igen!
Jag har en liten bok som kallas läsdagbok där jag skriver ner alla böcker jag läser. Jag tror i och för sig inte att jag någonsin glömmer att jag har läst en viss bok, men det är kul att kunna titta tillbaka på alla böcker som man har läst! Därför är det något som jag verkligen rekommenderar. Du kan göra en egen i ett vanligt skrivblock, eller köpa en färdig i bokhandeln. Nu tänkte jag dela med mig av mina bästa boktips!
P.S I love you
Cecelia Ahern
Holly och Gerry har knappt börjat sitt liv tillsammans när Gerry plötsligt insjuknar i cancer och dör. Holly vet inte hur hon ska kunna fortsätta leva utan honom. Det visar sig att hon inte behöver det. Varje månad kommer det brev från hennes döde make som han skrev innan han dog. Hans brev hjälper henne att komma upp på fötter igen och fortsätta leva, trots sin sorg.
Boken är helt enkelt underbar. Såklart fruktansvärt sorglig, men underbar. Några kanske har sett filmen, men som jag alltid säger; LÄS BOKEN! Den är alltid bättre. Nästan alltid i alla fall.
Gömda, Asyl och Mias Hemlighet
Liza Marklund
Maria Eriksson träffar en man som hon omedelbart blir förälskad i. Hon föder senare deras dotter Emma. Relationen spårar ur, hon blir fysiskt och psykiskt misshandlad. Hon lämnar mannen och lever sedan i flykt länge. Det är omöjligt att beskriva den här bokserien utan att berätta för mycket, men den är otroligt gripande och jag blev väldigt berörd. Du kommer garanterat sträckläsa dom. Det finns även en till bok som handlar om dottern Emma, men den har jag inte själv läst. Den heter Mias systrar. Från början sades det att alla böckerna var skrivna efter en sann historia. Nu har det avslöjats att allt inte var sant, men en del av det. Oavsett om just det här har hänt på riktigt eller inte kvittar tycker jag. Liknande saker har hänt, och det är hemskt.


Nästa sak på min lista
Jill Smolinski
24-åriga Marissa har skrivit en lista på 20 saker som hon vill göra innan hon fyller 25, t ex flyga helikopter, gå ner massa i vikt och förändra någons liv. Marissa dör i en bilolycka och listan hittas av June som satt i samma bil som Marissa men överlevde. June bestämmer sig för att hedra Marissa genom att göra alla sakerna som är kvar på listan innan Marissa skulle ha fyllt 25.
Jag måste säga att jag tycker att omslaget är ganska felvisande. Det här är en bok som betyder något. Det är inte en vanlig chit-litt bok om uttråkade hemmafruar eller singlar i 20-årsåldern. Den här boken har en mening, och jag älskar den. Den är helt och hållet underbar. Jag både skrattade och grät när jag läste den. Jag beordrar er att läsa den om ni inte redan har gjort det!
Tusen strålande solar
Khaled Hosseini
Mariam och Laila bor i Kabul, bortgifta med samma man. Våldet härjar på gatorna och hemma. Trots den stora åldersskillnaden kommer de nära varande och blir som systrar. Dom kämpar för sina egna liv men också för nästa generations.
Jag hade tidigare läst Flyga Drake som är skriven av samma författare, och den föll mig inte riktigt i smaken. Jag tyckte inte att den var så bra som alla andra verkade tycka. Den här boken dock, den är fantastisk. Den är otroligt gripande och skildrar ett Afghanistan i krig, men också kvinnans kärlek till sin familj. Den är fruktansvärt bra.



Genom dina ögon (The Host)
Stephenie Meyer
Den här boken är omöjlig att beskriva utan att få folk att inte vilja läsa den. Det hela är ganska svårt att greppa i början. Det är själar som invaderar världen och tar över människokroppar. I vanliga fall så försvinner människosinnet när själen planteras in i kroppen, men inte i Melanie Stryders fall. Hon blir kvar i huvudet samtidigt som själen Vandraren tar över kroppen. Det låter ganska krångligt, men i slutändan så är det en lovestory. En underbar lovestory! Jag älskar den här boken av hela mitt hjärta! Så jag ber er att ge den en chans. Fortsätt läsa även fast ni inte fattar någonting i början och den är seg. Den blir så otroligt mycket bättre! Och för er som känner igen författaren, ja, det är samma som har skrivit Twilight men dom hör inte ihop alls.

Så, nu får det vara nog för den här gången! Nu ska jag lägga mig och läsa, hehe.

Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback