Ett ljus i mörkret - Agneta Sjödin

publicerad den 2012-12-04 kl 16:14:57 i kategorin Boktips l Kommentera (0)

Titel (Originaltitel): Ett ljus i mörkret (Ett ljus i mörkret)
Författare: Agneta Sjödin
Språk (Originalspråk): Svenska (Svenska)
Antal sidor: 283
Om boken: Romanen handlar om Lucia, flickan vi firar som Sankta Lucia. Lucia föddes på Sicilien 286 eKr och hennes dramatiska liv är en hyllning till ljusets och kärlekens kraft. Hon möter tidigt misären bland Syracusas fattiga och väljer bort rikedom och äktenskap för att hjälpa dem, men hennes godhet leder till tragedi. Kristna förföljs, och när Lucia vägrar att gifta sig med den förmögne Marcus blir han ursinnig. Han förråder henne och anger henne till den romerske ståthållaren. Om inte han kan få henne – ska ingen få henne.
Andra åsikter om boken: "Miljöerna växer för mitt inre, människornas öden berör och det är omöjligt att lägga boken ifrån sig. Budskapet, det som Lucia ville föra fram, att våga tro på sig själv och stå upp för den man är, känns fortfarande lika nödvändigt och mycket aktuellt." -Dagen "Agneta Sjödin skildrar Lucias liv med en varm och jordnära berättarröst. Ljuset i Lucias ögon återfinns också i språket och orden... Agneta Sjödin har med denna roman funnit sin egen berättarröst." -Östgöta Correspondenten
Mina åsikter om boken: Jag tyckte att boken var rätt seg. Berättelsen gick väldigt långsamt, och det kändes som att man var omringad av bomull. Orden var så mjuka så att jag hade svårt att ta in dem. Karaktärerna fick man inte lära känna på djupet, och Lucia känns alltför perfekt. Det var väldigt mycket upprepningar om Lucias tro hela tiden, vilket blev tråkigt att läsa i längden. Boken hade såklart ett starkt slut, men det kunde ju alla som har hört talas om Lucia förutse. Jag gillade alltså inte boken särskilt mycket. Den får 2 av 5 i betyg.

Pussiluss! ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback