Knäck

publicerad den 2009-12-07 kl 14:14:16 i kategorin Mat&Bak l Kommentera (0)

Jag sitter just nu i köket är i full gång med att koka knäck. Jag tänkte dela med mig av receptet!

Ca 80 st
- 2 dl grädde
- 2 dl socker
- 2 dl sirap
- 2 msk ströbröd
- 1 tsk smör eller margarin
- 1 dl hackad sötmandel                                      

1. Blanda grädde, socker och sirap i en tjockbottnad kastrull.

2. Låt blandningen koka utan lock i 30-45 min. Rör då och då.

3. När smeten blivit tjock och bubblig är det dags att pröva om den är färdig. Droppa lite smet i ett glas kallt vatten. Dropparna ska hålla ihop och kunna rullas till kulor.

4. Tillsätt ströbrödet i den kokande smeten. Låt den koka ytterligare ca 5 min.

5. Rör ner matfett och mandel.

6. Klicka smeten med två teskedar i veckade pappersformar.

7. Låt knäcken kallna och stelna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback